Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα SOCIAL MEDIA. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα SOCIAL MEDIA. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

9/2/12

To 3ο Συνέδριο Social Media...

...ήταν κατά γενική ομολογία επιτυχημένο. Αντί να περιγράψουμε, παραθέτουμε τα στοιχεία,


από το livestream όπου είχαμε 17,227 Unique Viewers, 28.075 Total Views

 

κι από το twitter όπου το hashtag για τη διοργάνωση ήταν #1 trending topic!

Σας ευχαριστούμε όλους!
 

23/1/12

3o Συνέδριο Social Media με στόχο την ενημέρωση των επιχειρήσεων

3o Συνέδριο για τα Social Media 
"Social Media & Επιχειρήσεις: Πού θα πάει αυτή η σχέση;"
Τις λεπτομέρειες και περισσότερες πληροφορίες θα τις βρείτε στο ειδικό site: www.ioc12.gr

Αυτό που είναι σημαντικό να σημειωθεί γιατί αυτό είναι που θέλουμε να συζητηθεί στο 3ο Συνέδριό μας είναι να γίνει κατανοητό πως η συζήτηση/ ο διάλογος έχει ήδη ξεκινήσει και συνεχίζεται στα social media. Είτε συμμετέχουν είτε όχι οι ίδιες οι επιχειρήσεις.
Όλοι βλέπουμε τις δυσκολίες στην πολυπλοκότητα της επικοινωνίας που γίνεται ακόμη πιο σύνθετη και δύσκολα διαχειρίσημη. Αυτό όμως δεν είναι λόγος για να απέχει κάποιος.

Κι απ' την άλλη, μήπως έχουμε "επενδύσει" περισσότερα στις νέες πλατφόρμες από αυτό που πραγματικά μπορούν να συνεισφέρουν; Μήπως τα κύρια κανάλια της επικοινωνίας παραμένουν σταθερά και αποτελεσματικά;
Και πώς να διαχειριστεί κανείς αυτό το "χάος";
Θα εκτεθεί. Η σημερινή επιχείρηση έχει τα περιθώρια να εκτεθεί;
Αυτά και πολλά άλλα σχετικά με τη νέα, πολύπλοκη πραγματικότητα της επικοινωνίας θα συζητηθούν στο 3ο Συνέδριο για τα Social Media.
Μπορείτε να είστε εκεί αν εξασφαλίσετε έγκαιρα την εγγραφή σας: www.ioc12.gr

22/3/11

Social Media Conference #smc11_ath

Υπό την αιγίδα του Ινστιτούτου Επικοινωνίας πραγματοποιήθηκε σήμερα το συνέδριο για τα Social Media "Digging the Social Goldmine" που διοργάνωσε η Boussias Conferences. H συμμετοχή ήταν μεγάλη με ενδιαφέρουσες ομιλίες που ελπίζουμε ότι σύντομα θα ανέβουν στο site του συνεδρίου.
Ο κ. Δ. Α. Μαύρος, Διευθύνων σύμβουλος της MRB Hellas, παρουσίασε ενδιαφέροντα στοιχεία έρευνας για τα social media. Την πλήρη παρουσίαση μπορείτε να δείτε ΕΔΩ


3/1/11

15 Marketing & Social Media Trends To Watch In 2011

Καλή Χρονιά, με μια αναδημοσιεύση σχετική με τις τάσεις στο 2011: 

Now that we are in the new year of planning, marketing teams everywhere are crafting and executing their plans for the next 12 months. It's going to be a busy and competitive year, and in looking back at 2010 there were plenty of big developments that point to a 2011 year filled with innovation, new business models, possibilities for new technologies like mobile and tablets and continued growth and attention on social media.
I spent the last week reading many recaps from other blogs and media properties, as well as looking back on some of the most noteworthy developments over the course of 2010. I originally planned on creating a list of the top ten trends I'll be watching for and sharing with clients, but as I compiled this list I found myself landing on 15 big trends instead. Below is an embedded presentation detailing the 15 trends, and they are highlighted in short form in this post as well.
  1. Likeonomics
  2. Approachable Celebrity
  3. Desperate Simplification
  4. Essential Integration
  5. Rise of Curation
  6. Visualized Data
  7. Crowdsourced Innovation
  8. Instant PR & Customer Service
  9. App-fication of the Web
  10. Reimagining Charity
  11. Employees As Heroes
  12. Locationcasting
  13. Brutal Transparency
  14. Addictive Randomness
  15. Culting Of Retail

View more presentations from Rohit Bhargava.
Original post was published HERE.

31/10/10

Η Ημερίδα "Ποιος φοβάται τα social media;"

Tην Τετάρτη 3 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθεί η Ημερίδα του Ινστιτούτου Επικοινωνίας, όπου θα ανοίξουμε για 2η χρονιά ξανά τη συζήτηση για τα Social Media, τις επιδράσεις και τις επιπτώσεις που έχουν στην αγορά, στην κοινωνία, στη ζωή μας. Φιλοδοξούμε να συγκεντρώσουμε τις διαφορετικές, και ίσως αντικρουόμενες απόψεις, για να βοηθήσουμε στην καλή πρακτική και τη χρήση του νέου επικοινωνιακού περιβάλλοντος που φαίνεται να αλλάζει τον τρόπο συνεργασίας και επικοινωνίας όλων.
Την ημερίδα θα μπορέσετε να παρακολουθήσετε και online μέσω live stream το οποίο θα βρείτε στο www.ioc.gr.
Το αναλυτικό πρόγραμμα το βλέπετε εδώ:

Χορηγοί:

25/10/10

"Ποιος φοβάται τα social media;"

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΑΝΤ1
H Μαρία Λαζαρίμου,μέλος του ΔΣ του Ινστιτούτου Επικοινωνίας, Δ/ουσα Σύμβουλος της Advocate Burson Marsteller και επικεφαλής της οργανωτικής ομάδας για την ημερίδα για τα social media μιλάει στο ραδιόφωνο του ΑΝΤ1.

Download audio file

15/10/10

Εργάζεστε σε επιχείρηση; Σας αφορά.

Εάν εργάζεστε σε επιχείρηση η γνώμη σας μας είναι πολύτιμη.
Ζητάμε να πάρετε μέρος στην έρευνα για τα SOCIAL MEDIA, η οποία απευθύνεται σε στελέχη επιχειρήσεων και έχει στόχο να καταγράψει τις απόψεις τους σε αντιπαράθεση με αυτές των καταναλωτών  που διεξάγεται σε συνεργασία με το ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ, το ΠΑΝΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ και την MRB Hellas. Τα αποτελέσματα της έρευνας θα παρουσιαστούν στην Ημερίδα του Ινστιτούτου Επικοινωνίας στις 3 Νοεμβρίου 2010.

Για να συμπληρώσετε το ερωτηματολόγιο κάντε ΚΛΙΚ ΕΔΩ  
ή αντιγράψτε το link στο browser που χρησιμοποιείτε:
http://85.25.141.153:8080/eSurvey/survey/showIntro8.action

Σας ευχαριστούμε για τον χρόνο σας. 

Διάρκεια συμπλήρωσης του ερωτηματολογίου: περίπου 10 λεπτά.




Update: H έρευνα έχει ολοκληρωθεί από τις 20 Οκτωβρίου 2010



19/1/10

Business Blogging: It isn’t easy, it may be risky but it’s worth every penny.

An estimate given by J. Bernoff of Forrester Inc. a year ago indicated that only 16% of online consumers who read corporate blogs actually trust them. I believe that this is absolutely true because corporate blogs that talk about their products are not worth the time required to visit them and read their content. Blogs and especially corporate blogs make sense if they are “usable” and exercise “thought leadership”.
Here are some universal blogging thruths:

• Corporate blogging is not about companies and their products or services it’s about the customers.
• If we are to rise above the crowd our corporate blog should be about the customer’s problems.

• If we can bring value to our present and potential customers by talking to them about their problems and needs, then they’ll become loyal visitors to our blog.
• If our offering is known and liked, then we can mobilize those loyal customers with our blog. As a result:our customers are gradually organized into an interest group with common agendas, then we can encourage them to connect, through our blog , with one another and create a “snowball effect” in our favour.
• If the corporate blog is B2B, it should not be written by a communication expert. The only way to do it is to involve the marketing and sales staff who are in a position to understand the customers’ needs. Only then will our customers participate in the dialogue and trust the content of the blog.

In conclusion:
Standing out from the crowd becomes a very difficult job and those companies that shamelessly blog about their products and services are just adding water to the mill of those who argue that corporate blogs cannot be trusted.
On the other hand, honest and transparent blogs that address the customers needs will definitely attract appreciation and awareness.

Original post via D. G. Mavros


14/9/09

Έκθεση νέων στα ΜΜΕ (2)-UK

«Πώς οι έφηβοι καταναλώνουν τα ΜΜΕ : η έκθεση που ταρακούνησε το City»
Στη διεύθυνση www.guardian.co.uk/ έχει δημοσιευθεί ένα κείμενο -στις 13 Ιουλίου 2009- με τίτλο How Teenagers Consume Media: the report that shook the City. Στη συνέχεια δημοσιεύουμε μια πρώτη μετάφραση του πλήρους αγγλικού πρωτοτύπου κειμένου:

Ραδιόφωνο
Οι περισσότεροι έφηβοι σήμερα δεν ακούν συνήθως ραδιόφωνο. Μπορούν, κατά περίπτωση, να πατάνε το κουμπί, αλλά δεν δοκιμάζουν να ακούσουν ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα. Ο κύριος λόγος που οι έφηβοι ακούνε ραδιόφωνο είναι η μουσική, αλλά σήμερα με τους ιστότοπους στο διαδίκτυο που παρέχουν δωρεάν μουσική, δεν σκοτίζονται και ιδιαίτερα, καθώς υπηρεσίες όπως το last.fm που παρέχουν τέτοιο περιεχόμενο χωρίς διαφημίσεις , και έτσι οι χρήστες μπορούν να επιλέξουν τα τραγούδια που θέλουν αντί να ακούσουν αυτά που επιλέγει ο παρουσιαστής του ραδιοφώνου ή ο DJ.
Tηλεόραση
Οι περισσότεροι έφηβοι παρακολουθούν τηλεόραση, αλλά συνήθως υπάρχουν στιγμές (δηλ. χρονικές περιοχές ) κατά τις οποίες παρακολουθούν περισσότερο από τον μέσο όρο. Αυτό οφείλεται σε προγράμματα που «βγαίνουν» κατά καιρούς, και έτσι θα παρακολουθήσουν ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα σε μια συγκεκριμένη ώρα για μερικές εβδομάδες (για όσο αυτό διαρκεί) και μετά μπορεί να μην παρακολουθήσουν τηλεόραση για εβδομάδες όταν αυτό τελειώσει.
Τα έφηβα αγόρια (γενικά) παρακολουθούν περισσότερη τηλεόραση όταν είναι η σεζόν του ποδόσφαιρου, συχνά παρακολουθώντας δύο αγώνες και σχετικές εκπομπές (που αθροίζονται σε περίπου 5 ώρες τηλεθέασης ). Ένα τμήμα/ποσοστό έφηβων παρακολουθεί προγράμματα που εκπέμπονται σε μια σταθερή βάση (όπως τις σαπουνόπερες) τουλάχιστον πέντε φορές την εβδομάδα για ένα ημίωρο περίπου, αλλά αυτό το τμήμα συρρικνώνεται, καθώς είναι δύσκολο να βρίσκουν (τον κατάλληλο) χρόνο κάθε μέρα.
Οι έφηβοι παρακολουθούν επίσης λιγότερη τηλεόραση εξαιτίας υπηρεσιών όπως το iPlayer του BBC, που τους επιτρέπει να παρακολουθούν προγράμματα όταν το επιθυμούν. Καθώς βλέπουν τηλεόραση, οι διαφημίσεις εμφανίζονται εντελώς κανονικά (18 λεπτά κάθε ώρα) και οι έφηβοι δεν θέλουν να τις παρακολουθούν, έτσι πηγαίνουν σε ένα άλλο κανάλι, ή κάνουν κάτι άλλο, ενώ «παίζουν» οι διαφημίσεις.
Η πλειοψηφία των εφήβων με τους οποίους μιλώ έχουν την Virgin Media σαν πάροχό τους, που έχει μειωμένες τιμές αλλά παρόμοιο περιεχόμενο με το Sky. Ένα μικρό ποσοστό εφήβων έχουν το Freeview αλλά αυτά τα άτομα βλέπουν λίγη τηλεόραση (light users) (παρακολουθούν περίπου μιάμισυ ώρες την εβδομάδα) και έτσι δεν απαιτούν τα εκατοντάδες κανάλια πού προσφέρουν οι άλλοι πάροχοι.
Εφημερίδες
Κανείς έφηβος από όσους γνωρίζω δεν διαβάζει συνήθως εφημερίδα, καθώς οι περισσότεροι δεν διαθέτουν τον χρόνο και δεν μπορούν να σκοτίζονται να διαβάζουν σελίδες επί σελίδων κειμένου ενώ μπορούν να παρακολουθούν τις ειδήσεις περιληπτικά στο διαδίκτυο ή στην τηλεόραση.
Οι μοναδικές εφημερίδες που διαβάζονται είναι τα ταμπλόϊντ και οι δωρεάν εφημερίδες (όπως η Metro, η London Lite, κ.α.). Κατά την διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων, η Sun έχει μειώσει την τιμή της σε 20 πέννες, και (εξ αιτίας αυτού ) έχω δεί ολοένα και περισσότερα αντίτυπά της να διαβάζονται από εφήβους. Ενας άλλος λόγος του γιατί διαβάζονται κυρίως τα ταμπλόϊντ οφείλεται στο (μικρό τους ) σχήμα, πού επιτρέπει να διαβάζονται εύκολα στο λεωφορεία ή στο τραίνο. Αυτό ισχύει ιδιαιτέρως για τη Metro, καθώς (αυτή) διανέμεται στα λεωφορεία και στα τραίνα.
Παιχνίδια (Gaming)
Eνώ το στερεότυπο είναι πώς αυτοί που παίζουν παιχνίδια είναι τα έφηβα αγόρια, η εμφάνιση της (κονσόλας) Wii στην αγορά έχει δημιουργήσει μια πληθώρα (έφηβων) κοριτσιών που παίζουν, καθώς και νεώτερους (ηλικίας 6+ ετών) παίκτες. Η πιο κοινή κονσόλα είναι η Wii, και μετά απο αυτήν η Xbox 360 και η PS3. Οι περισσότεροι έφηβοι που έχουν μια κονσόλα παιχνιδιών τείνουν να παίζουν παιχνίδια όχι σε ένα σύντομο ξέσπασμα δραστηριότητας, αλλά σε χρονικά εκτεταμένα διαστήματα (σχετικά) υπολογίσιμης χρονικής διάρκειας (πάνω από μια ώρα).
Καθώς τώρα οι κονσόλες μπορούν να συνδέονται με το διαδίκτυο, γίνεται εφικτή η φωνητική κουβέντα (voice chat) ανάμεσα στους χρήστες , πράγμα πού επηρέασε την χρήση του ίδιου του τηλεφώνου. Μπορεί κάποιος να μιλά δωρεάν μέσω της κονσόλας, και έτσι ένας έφηβος μπορεί να μην επιθυμεί να πληρώνει για να χρησιμοποιεί το τηλέφωνο.
Τα παιχνίδια μέσω του προσωπικού υπολογιστή έχουν περιορισμένη ή μηδενική παρουσία στην αγορά των εφήβων. Αυτό μπορεί να συμβαίνει επειδή συνήθως παιχνίδια είναι διαθέσιμα από όλες τις πλατφόρμες, Κι ενώ μπορεί κάποιος να είναι βέβαιος πώς το παιχνίδι θα «τρέξει» σε μια κονσόλα, τα παιχνίδια μέσω PC απαιτούν ακριβές υποδομές λογισμικού (setups) ώστε να εξασφαλισθεί πώς το παιχνίδι θα «τρέξει» κανονικά. Επιπρόσθετα, τα παιχνίδια μέσω PC είναι εύκολο να αποτελέσουν αντικείμενο πειρατείας και να τα «κατεβάσουν» (download) δωρεάν , και έτσι οι περισσότεροι έφηβοι θα έκαναν αυτό, αντί να αγοράσουν ένα παιχνίδι. Σε αντίθεση, είναι σχεδόν αδύνατο να αποκτήσει κάποιος δωρεάν μια κονσόλα παιχνιδιών.
Διαδίκτυο
Ολοι οι έφηβοι διαθέτουν κάποια πρόσβαση στο διαδίκτυο, είτε στο σχολείο είτε στο σπίτι. Η χρήση στο σπίτι χρησιμοποιείται κυρίως για ψυχαγωγικούς λόγους - όπως για την κοινωνική δικτύωση (social networking), ενώ η χρήση στο σχολείο (ή στη βιβλιοθήκη) είναι για δουλειά. Το Facebook είναι το συνηθέστερο, όπου σχεδόν όλοι όσοι συνδέονται με το διαδίκτυο έχουν και σύνδεση με αυτό, και το επισκέπτονται πάνω από τέσσερις φορές την εβδομάδα . Το Facebook είναι δημοφιλές , εφόσον κάποιος μπορεί να αλληλεπιδρά με φίλους σε μια πλατειά κλίμακα. Απο την άλλη , οι έφηβοι δεν χρησιμοποιούν το Τwitter. Οι περισσότεροι έχουν γραφτεί σε αυτή την υπηρεσία, αλλά μετά το παρατάνε όταν αντιλαμβάνονται πώς δεν πρόκειται να το ενημερώσουν; (update) κυρίως επειδή η αποστολή κειμένων μέσω του Τwitter χρησιμοποιεί (την) πίστωση, και θα ήθελαν περισσότερο να στείλουν κείμενα σε φίλους με αυτή την πίστωση. Επιπρόσθετα, καταλαβαίνουν πώς κανένας δεν βλέπει το προφίλ (profile) τους, και έτσι τα «τιτιβίσματά» (tweets) τους είναι μάταια.
Eκτός από την κοινωνική δικτύωση , το διαδίκτυο χρησιμοποιείται κατ’εξοχήν σαν πηγή πληροφόρησης για μια ποικιλία θεμάτων. Για την αναζήτηση στο διαδίκτυο, το Google είναι κυρίαρχο, απλά επειδή είναι πλατειά γνωστό και εύκολο στη χρήση. Μερικοί έφηβοι κάνουν αγορές μέσω του διαδίκτυου (σε ιστότοπους όπως το eBay) αλλά αυτό χρησιμοποιείται μόνο από ένα μικρό ποσοστό , επειδή απαιτείται πιστωτική κάρτα, και οι περισσότεροι έφηβοι δεν έχουν πιστωτικές κάρτες. Πολλοί έφηβοι χρησιμοποιούν το YouTube για να βλέπουν videos (συνήθως τα anime που δεν μπορούν να τα δουν οπουδήποτε αλλού ) και μερικοί το χρησιμοποιούν σαν μουσικό όργανο έχοντας τα video με τη μουσική που θέλουν να ακούσουν να παίζει στο φόντο.
Κατάλογοι (directories)
Oι έφηβοι δεν χρησιμοποιούν ποτέ καταλόγους (χάρτινους καταλόγους όπως είναι οι κίτρινες σελίδες). Αυτό συμβαίνει επειδή οι κατάλογοι αυτοί περιλαμβάνουν διευθύνσεις ανθρώπων που κατασκευάζουν οικοδομές και ανθοπώλεις, που αποτελούν υπηρεσίες αχρείαστες γι’αυτούς. Επίσης δεν χρησιμοποιούν υπηρεσίες όπως η 118 118, επειδή είναι υπερβολικά ακριβή και μπορούν να βρούν την πληροφορία δωρεάν από το διαδίκτυο, απλώς αν γράψουν το όνομά της (υπηρεσίας που ζητούν) στο Google.
Viral Marketing και Μarketing εξωτερικών χώρων (Outdoor)
Οι περισσότεροι έφηβοι απολαμβάνουν και στηρίζουν το viral marketing , καθώς αυτό χρησιμοποιεί χιουμοριστικό και ενδιαφέρον περιεχόμενο. Οι έφηβοι θεωρούν τις διαφημίσεις σε ιστότοπους (όπως τα pop ups, τις διαφημίσεις banner) σαν εξαιρετικά εκνευριστικές και άσκοπες, καθώς ποτέ δεν τις έχουν προσέξει και (οι οποίες) απεικονίζονται τόσο αρνητικά που κανείς δεν τις παρακολουθεί.
Η διαφήμιση εξωτερικών χώρων συνήθως δεν προκαλεί αντιδράσεις στους εφήβους , αλλά μερικές φορές (αυτοί) βρίσκονται σε αντίθεση (όπως οι διαφημίσεις με τα μωρά της Benetton. -Αντιδράσεις στην καμπάνια εδώ). Οι περισσότεροι έφηβοι αγνοούν την συμβατική εξωτερική διαφήμιση (billboards κ.λπ) επειδή έχουν δει διαφημίσεις εξωτερικών χώρων από τότε που βγήκαν έξω , και οι οποίες δεν στοχεύουν σε αυτούς (εκτός αν πρόκειται για κάποια ταινία ). Ωστόσο, (διαφημιστικές) καμπάνιες όπως αυτή με τους χαρακτήρες της GTA:IV που έχουν ζωγραφιστεί στην εξωτερική πλευρά κτιρίων (τούς) δημιουργούν ενδιαφέρον επειδή είναι διαφορετικές και κάνουν τους ανθρώπους να σταματήσουν και να σκεφτούν τη διαφήμιση, οδηγώντας πιθανά σε περαιτέρω έρευνα.
Μουσική
Οι έφηβοι ακούν πολύ μουσική, κυρίως όταν κάνουν κα κάτι άλλο (όπως το να ταξιδεύουν ή να χρησιμοποιούν έναν υπολογιστή).Αυτό δυσκολεύει να υπάρχει μια αντίληψη για την αναλογία του χρόνου τους που δαπανάται ακούγοντας μουσική.
Είναι ιδιαίτερα απρόθυμοι να πληρώσουν για τη μουσική (οι περισσότεροι δεν έχουν αγοράσει ποτέ ένα CD) και μια μεγάλη πλειοψηφία (οι 8 στους 10) την κατεβάζουν παράνομα από ιστότοπους που μοιράζονται (filesharing) αρχεία. Οι νόμιμοι τρόποι που χρησιμοποιούν οι έφηβοι για να έχουν δωρεάν μουσική είναι το να την ακούσουν στο ραδιόφωνο, να παρακολουθήσουν μουσικά τηλεοπτικά κανάλια (που δεν είναι ιδιαίτερα δημοφιλή, αφού αυτά συνήθως έχουν μουσική σε συγκεκριμένες ώρες, που δεν είναι πάντα οι ώρες που παρακολουθούν οι έφηβοι) , και να χρησιμοποιήσουν μουσικούς ιστότοπους streaming (όπως ανέφερα προηγουμένως).
Σε όλους σχεδόν τους έφηβους αρέσει να έχουν ένα αντίγραφο (hard copy) του τραγουδιού (ένα αρχείο του τραγουδιού που μπορούν να διατηρήσουν στον υπολογιστή τους και να χρησιμοποιήσουν κατά βούληση) έτσι ώστε να μπορούν να το μεταφέρουν σε φορητές συσκευές μουσικής, και να το μοιραστούν με τους φίλους τους.
Το πώς οι έφηβοι παίζουν τη μουσική τους στην καθημερινότητά τους ποικίλλει, και εξαρτάται συνήθως από τα χρήματα- με έφηβους που προέρχονται από υψηλές εισοδηματικές κατηγορίες να χρησιμοποιούν iPods, και εκείνους από χαμηλότερες εισοδηματικές κατηγορίες να χρησιμοποιούν κινητά τηλέφωνα. Μερικοί έφηβοι χρησιμοποιούν και τα δύο για να ακούσουν μουσική , και υπάρχουν πάντοτε εξαιρέσεις στον κανόνα.
Μερικοί άνθρωποι χρησιμοποιούν τη μουσική υπηρεσία iTunes (συνήθως μαζί με iPods) για να αποκτήσουν τη μουσική τους (νόμιμα) , αλλά ξανά αυτό δεν είναι δημοφιλές με πολλούς έφηβους , εξαιτίας της υψηλής τιμής (79 πέννες κάθε τραγούδι). Μερικοί έφηβοι χρησιμοποιούν ένα συνδυασμό πηγών για να εξασφαλίσουν μουσική , επειδή μερικές φορές η ποιότητα του ήχου είναι καλύτερη σε ιστότοπους streaming, αλλά δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτούς τους ιστότοπους εάν δεν είναι συνδεδεμένοι με το διαδίκτυο, έτσι θα «κατεβάζαν» ένα τραγούδι αντί να το ακούσουν σε ιστότοπους streaming (ξεχωριστά από το αρχείο).
Κινηματογράφος
Οι έφηβοι επισκέπτονται τον κινηματογράφο αρκετά συχνά, άσχετα από το έργο που παίζει. Συνήθως θα στοχεύσουν πρώτα σε μια ταινία, και θα ξεκινήσουν να την δουν, αλλά μερικές φορές απλά θα πάνε και θα διαλέξουν όταν θα βρεθούν εκεί. Αυτό συμβαίνει επειδή όταν πηγαίνουν στον κινηματογράφο δεν είναι για την ταινία, αλλά για την εμπειρία -και το να πηγαίνουν εκεί με φίλους.
Οι έφηβοι επισκέπτονται τον κινηματογράφο περισσότερο συχνά όταν βρίσκονται στο κατώτερο τμήμα της εφηβείας (όταν είναι 13 και 14 ετών) αλλά καθώς πλησιάζουν τα 15 πηγαίνουν αρκετά λιγότερο. Αυτό οφείλεται στην τιμή –στα 15 πρέπει να πληρώσουν το ίδιο εισιτήριο που πληρώνουν οι ενήλικες, που συχνά είναι διπλό από το εφηβικό. Επίσης, είναι δυνατό να αγοράσουν ένα πειρατικό DVD της ταινίας τη στιγμή που αυτή βγαίνει στον κινηματογράφο, και αυτά κοστίζουν πολύ λιγότερο από το εισιτήριο του κινηματογράφου , και έτσι οι έφηβοι επιλέγουν αυτό αντί να πάνε κινηματογράφο. Μερικοί έφηβοι διαλέγουν να «κατεβάσουν» τις ταινίες από το διαδίκτυο, αλλά αυτό δεν είναι δημοφιλές εφόσον οι ταινίες συνήθως έχουν κακή ποιότητα, πρέπει να τις δεί κανείς σε μια μικρή οθόνη υπολογιστή, και υπάρχει και η περίπτωση τα αρχεία να είναι προβληματικά και να εγκαταστήσουν έναν ιό στον υπολογιστή.
Συσκευές
Κινητά τηλέφωνα
Το 99% των εφήβων έχει κινητό τηλέφωνο και τα περισσότερα από αυτά έχουν πολλές δυνατότητες. Η γενική άποψη είναι πώς τα κινητά της Sony Ericsson είναι τα ανώτερα, εξαιτίας του μεγάλου αριθμού των χαρακτηριστικών (ιδιοτήτων) τους, την ενσωματωμένη δυνατότητα για walkman, και της τιμής (με 100 λίρες Αγγλίας μπορεί να αγοράσει κάποιος ένα μεσαίο μοντέλο). Οι έφηβοι δεν έχουν κινητά που η τιμή τους να ξεπερνά τις 200 λίρες Αγγλίας , εξαιτίας του ρίσκου να χαθούν. Κατά κανόνα, οι έφηβοι έχουν κινητά με βάση την χρονική χρέωση (pay as you go). Aυτό συμβαίνει επειδή δεν διαθέτουν την δυνατότητα της μηνιαίας πληρωμής , και δεν μπορούν να δεσμευτούν με ένα 18-μηνο συμβόλαιο. Συνήθως, οι έφηβοι χρησιμοποιούν τα κινητά τους για κλήσεις και για να στέλνουν κείμενα.
Ιδιότητες/χαρακτηριστικά όπως τα video –μηνύματα (video messaging) ή οι κλήσεις μέσω video (video calling) δεν χρησιμοποιούνται – επειδή είναι ακριβά (μπορείς να έχεις τέσσερα κανονικά κείμενα στην τιμή ενός video –μηνύματος). Οι υπηρεσίες όπως το instant messaging χρησιμοποιούνται, αλλά όχι από όλους. Συνήθως εξαρτάται αν το τηλέφωνο είναι Wi-Fi συμβατό, επειδή διαφορετικά είναι πολύ ακριβό να έχεις διαδίκτυο εκτός του τηλεφωνικού δικτύου. Καθώς τα περισσότερα τηλέφωνα των εφήβων έχουν υποστήριξη Bluetooth, και το Bluetooth είναι δωρεάν, χρησιμοποιούν συχνά αυτή την ιδιότητα. Χρησιμοποιείται για την αποστολή τραγουδιών και videos (ακόμη και αν αυτό είναι παράνομο) και αποτελεί και έναν άλλο τρόπο –για τους εφήβους- να κερδίζουν δωρεάν τραγούδια. Οι έφηβοι δεν χρησιμοποιούν ποτέ το ringtone και τις υπηρεσίες πώλησης εικόνων (picture selling services) , που είταν δημοφιλείς κατά τις αρχές του 2000. Αυτό οφείλεται στην αρνητική δημοσιότητα που είχαν/ συγκέντρωσαν αυτές οι υπηρεσίες (όταν η χρέωση είναι 20 λίρες Αγγλίας την εβδομάδα , με μεγάλη δυσκολία στην ακύρωση αυτής της υπηρεσίας) και το δεδομένο ότι μπορούν να έχουν εικόνες και μουσική σε έναν υπολογιστή – και μετά να τις μεταφέρουν στα κινητά τους χωρίς κόστος. Το κινητό e-mail δεν χρησιμοποιείται από τους εφήβους αφού δεν το χρειάζονται : δεν χρειάζονται να είναι συνεχώς συνδεδεμένοι με το inbox τους εφόσον δεν λαμβάνουν σημαντικά e-mails. Οι έφηβοι δεν χρησιμοποιούν τα χαρακτηριστικά/ιδιότητες του διαδίκτυου στα κινητά τους καθώς αυτά είναι πανάκριβα, και γενικά, εάν περιμένανε για μιάν ώρα θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν την οικιακή τους σύνδεση με το διαδίκτυο , και επιθυμούν να περιμένουν, καθώς δεν έχουν συνήθως κάτι επείγον να κάνουν.
Οι έφηβοι δεν αναβαθμίζουν (upgrade) τα κινητά τους πολύ συχνά, με τους περισσότερους να τα αναβαθμίζουν κάθε δυο χρόνια. Συνήθως τα αναβαθμίζουν στα γενέθλιά τους, όταν οι γονείς τους τούς αγοράζουν ένα νέο κινητό, εφόσον οι ίδιοι δεν έχουν αρκετά χρήματα ώστε να το κάνουν μόνοι τους.
Τηλεοράσεις
Οι περισσότεροι έφηβοι διαθέτουν μια συσκευή τηλεόρασης, με ολοένα και περισσότερους να την αναβαθμίζουν σε επίπεδες οθόνες υψηλής πιστότητας (HD high definition) . Ωστόσο, πολλές από τις συσκευές αυτές δεν χρησιμοποιούν αυτή την λειτουργία HD, εφόσον τα κανάλια υψηλής πιστότητας είναι ακριβά, και πολλές οικογένειες δεν είναι σε θέση να «σηκώσουν» αυτή την δαπάνη για κάτι το πρόσθετο. Πολλές από αυτές δεν θέλουν να δηλώσουν συμμετοχή στις (τηλεοπτικές) υπηρεσίες HD, καθώς οι διαφημίσεις δείχνονται/φαίνονται στις μεταδόσεις standard definition, και έτσι δεν μπορούν να διακρίνουν τη διαφορά. Οι περισσότεροι έχουν σαν πάροχο τηλεόρασης την Virgin Media. Mερικοί έχουν το Sky και κάποιοι έχουν το Freeview, αλλά πολύ λίγοι έχουν τα πρώτα πέντε κανάλια (Τα BBC One, BBC Two, ITV , Channel Four και Channel Five).
Υπολογιστές
Κάθε έφηβος διαθέτει πρόσβαση σε έναν βασικό υπολογιστή με διαδίκτυο, μα οι περισσότεροι υπολογιστές των εφήβων μπορούν να φέρουν σε πέρας μόνο συνήθεις /καθημερινές εργασίες Σχεδόν όλοι οι υπολογιστές των εφήβων έχουν εγκατεστημένο το (πρόγραμμα) Microsoft Office , καθώς αυτό τους επιτρέπει να κάνουν στο σπίτι τους τη σχολική δουλειά . Οι περισσότεροι υπολογιστές (οι 9 στους 10) που ανήκουν σε εφήβους είναι PCs, επειδή είναι αρκετά φθηνότεροι από τους Macs και οι σχολικοί υπολογιστές «τρέχουν» τα Windows, έτσι αν χρησιμοποιείται ένας Mac στο σπίτι προκύπτουν προβλήματα συμβατότητας.
Κονσόλες παιχνιδιών
Σχεδόν το ένα τρίτο των εφήβων διαθέτει μία καινούρια (με ηλικία μικρότερη των δυόμισυ ετών ) κονσόλα παιχνιδιών, το 50% έχει ένα Wii , το 40% ένα Xbox 360 , και το 10% έχει ένα PS3. Το PS3 έχει ένα τόσο χαμηλό ποσοστό εξαιτίας της ακριβής του τιμής (300 λίρες Αγγλίας) και παρόμοια χαρακτηριστικά και παιχνίδια με ένα Xbox 360 , που κοστίζει λιγότερο (160 λίρες Αγγλίας). Η κυριαρχία του Wii οφείλεται στους νεώτερους αδελφούς και αδελφές, υπάρχει ένα Wii και οι γονείς δεν θέλουν να πληρώσουν για μίαν άλλη κονσόλα.

Τι είναι σε πρώτη ζήτηση;
(What is hot? )
-Oτιδήποτε με οθόνη αφής είναι επιθυμητό
-Κινητά τηλέφωνα με μεγάλες χωρητικότητες για μουσική
-Φορητές συσκευές που μπορούν να συνδεθούν με το διαδίκτυο (iPhones)
-Πραγματικά μεγάλες συσκευές τηλεόρασης
Τι δεν είναι σε πρώτη ζήτηση; (What is not?)
-Οτιδήποτε με καλώδια
-Τηλέφωνα με ασπρόμαυρες οθόνες
-Μεγάλα και άβολα τηλέφωνα σαν τούβλα
-Συσκευές με μπαταρίες πού διαρκούν λιγότερο από δέκα ώρες

Το κείμενο μεταγλωττίσθηκε από τον Μανώλη Χαιρετάκη (
Tμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Mέλος ΔΣ του Ινστιτούτου Επικοινωνίας), με τη συνεργασία του Λευτέρη Χαιρετάκη.

Έκθεση νέων στα ΜΜΕ (1)-UK

Στη διεύθυνση www.guardian.co.uk έχει δημοσιευθεί ένα κείμενο -στις 13 Ιουλίου 2009- με τίτλο “Twitter is not for teens, Morgan Stanley told by 15-year-old expert”. Στη συνέχεια δημοσιεύουμε μια πρώτη μετάφραση του πρωτότυπου αγγλικού κειμένου:

«Το Twitter δεν είναι για έφηβους, συμβουλεύει την (τράπεζα) Morgan Stanley ένας 15-χρονος εμπειρογνώμονας»
Τα παραδοσιακά ΜΜΕ, συμπεριλαμβανόμενης της παρακολούθησης της τηλεόρασης, υποχωρούν σε σχέση με τα νέα ΜΜΕ, σύμφωνα με την έκθεση του Matthew Robson (το όνομα του νέου).
Eνα ερευνητικό σημείωμα που έχει γραφεί από έναν ειδικευόμενο στην Morgan Stanley και που περιγράφει τις συνήθειες (κατανάλωσης των ΜΜΕ) των φίλων του έχει δημιουργήσει ένα διευρυνόμενο ενδιαφέρον στους κύκλους των ανώτερων στελεχών των ΜΜΕ και των επενδυτών.
Οι αναλυτές των ευρωπαϊκών ΜΜΕ της Αμερικανικής επενδυτικής τράπεζας ζήτησαν από τον Matthew Robson, έναν ειδικευόμενο από μία σχολή του Λονδίνου, να γράψει μίαν έκθεση για το τι αρέσει και τι δεν αρέσει στους εφήβους, που είταν πρωτοσέλιδο σήμερα στην εφημερίδα Financial Times.
Η έκθεσή του , που απορρίπτει το Twitter και περιγράφει την διαδικτυακή (online) διαφήμιση ως άσκοπη, απεδείχθη πως είναι «μια από τις σαφέστερες και διανοητικά προκλητικές αντιλήψεις πού έχουμε δεί- και (έτσι) τη δημοσιεύσαμε», είπε ο Edward Hill-Wood, εκτελεστικός διευθυντής (CEO) της Ευρωπαϊκής ομάδας ΜΜΕ της Morgan Stanley.
«Μας έστελναν e-mails και μας τηλεφωνούσαν, όλη την ημέρα, δεκάδες διαχειριστές κεφαλαίων και διευθύνοντες σύμβουλοι εταιρειών». Ανέφερε πως αυτό το δημοσίευμα είχε δημιουργήσει πέντε ή έξι φορές περισσότερες ανταποκρίσεις απ’ ότι η συνηθισμένη έρευνα που διεξάγει το τμήμα (της εφημερίδας) .
Ο συνάδελφός του, Julien Rossi, πρόσθεσε: «Αποτελεί ένα ενδιαφέρον σημείο εκκίνησης για διάλογο».
Το αστραπιαία αυξανόμενο ενδιαφέρον για την κοινωνική δικτύωση (social networking) και για τους ιστότοπους ανταλλαγής μηνυμάτων (messaging sites) έχει παρακινήσει τις εικασίες για την εξαγορά ιστότοπων όπως το Twitter ή το Facebook. Αλλά η έκθεση του Robson, πού στάλθηκε στους πελάτες της Morgan Stanley σε μορφή περίληψης έρευνας την περασμένη Παρασκευή, έδειχνε ότι μια τέτοια κίνηση θα είταν ανόητη. Ελεγε πως οι έφηβοι χρησιμοποιούν όλο και περισσότερα ΜΜΕ, αλλά δεν είταν πρόθυμοι να πληρώσουν γι΄αυτά.
«Οι έφηβοι δεν χρησιμοποιούν το Twitter», σημείωνε. Οι περισσότεροι έχουν υποβάλλει αίτηση για συμμετοχή, αλλά μετά το παρατάνε όταν αντιλαμβάνονται πως δεν πρόκειται να το αναβαθμίσουν (κυρίως επειδή η αποστολή κειμένων texting) μέσω του Twitter δημιουργεί πίστωση , και οι ίδιοι θα επιθυμούσαν να στείλουν κείμενα στους φίλους τους με αυτή την πίστωση ). Αντιλαμβάνονται ότι κανένας δεν βλέπει το προφίλ τους, άρα οι αποστολές τους μέσω του Twitter, τα «τιτιβίσματα» (tweets) είναι μάταια.
Προειδοποίησε ότι τα παραδοσιακά ΜΜΕ- η τηλεόραση, το ραδιόφωνο και οι εφημερίδες -χάνουν έδαφος.
Κανένας έφηβος από αυτούς που γνώριζε ο Robson δεν διαβάζει συνήθως εφημερίδα, εφόσον οι περισσότεροι «δεν μπορούν να σκοτίζονται διαβάζοντας σελίδες και σελίδες κειμένων όταν μπορούν να παρακολουθούν τις ειδήσεις όπως αυτές περιλαμβάνονται σε περιλήψεις στο διαδίκτυο ή στην τηλεόραση». Οι μόνες εφημερίδες που διαβάζονται είναι τα φθηνότερα ταμπλόϊντ και οι δωρεάν εφημερίδες.
Οι συνομίληκοί του εκνευρίζονται από τις ενοχλητικές διαφημίσεις, και έτσι προτιμούν να ακούν μουσική απαλλαγμένη από διαφημίσεις σε ιστότοπους του διαδίκτυου (websites) όπως το Last.fm, παρά το παραδοσιακό ραδιόφωνο.Οι έφηβοι βλέπουν τις διαφημίσεις σε ιστότοπους -pop ups, διαφημίσεις banner- σαν «εξαιρετικά εκνευριστικές και άσκοπες» σημείωσε ο Robson. Ωστόσο «οι περισσότεροι έφηβοι απολαμβάνουν και στηρίζουν το viral marketing, εφόσον αυτό δημιουργεί χιουμοριστικό και ενδιαφέρον περιεχόμενο»
Τόνισε ότι οι συνομίληκοί του είταν «πολύ απρόθυμοι» να πληρώσουν για (να ακούσουν) μουσική, και οι περισσότεροι δεν είχαν αγοράσει ποτέ ένα CD, με μια μεγάλη πλειοψηφία τους να «κατεβάζει» τραγούδια παράνομα από ιστότοπους που μοιράζονται (filesharing) αρχεία.
Τα χρήματα και ο χρόνος (των εφήβων) αφιερώνονται στον κινηματογράφο, σε κονσέρτα και σε κονσόλες βιντεο- παιχνιδιών. Το «κατέβασμα» ταινιών από το διαδίκτυο δεν είναι δημοφιλές αφού συνήθως οι ταινίες είναι κακής ποιότητας και πρέπει να τις δούν σε μια μικρή οθόνη υπολογιστή, και επιπλέον υπάρχει και ο φόβος των ιών, σημείωσε ο Robson.
Οι κονσόλες παιχνιδιών όπως το Wii, που τώρα μπορούν να συνδέονται με το διαδίκτυο και να προσφέρουν δωρεάν κουβέντα μέσω φωνής (chat) ανάμεσα στους χρήστες, έχουν αναδυθεί σα μια περισσότερο δημοφιλής επιλογή για συζήτηση μεταξύ φίλων παρά το (ίδιο) το τηλέφωνο.
Η έκθεσή του δημοσιεύθηκε καθώς οι μεγιστάνες των ΜΜΕ είχαν συγκεντρωθεί στην σύσκεψη της Allen & Co στο Sun Valley, Idaho. Αυτό το ετήσιο συμβάν αποτελεί μιαν ευκαιρία ,για άτομα όπως ο Rupert Murdoch, ο Steve Jobs και ο Bill Gates να συζητήσουν τα τελευταία θέματα για τις επιχειρήσεις και την τεχνολογία, μέσα σε μια χαλαρή ατμόσφαιρα.
Όταν, κατά την διάρκεια της σύσκεψης, πήραν συνέντευξη από τον Murdoch, ρωτώντας τον αν πρόκειται να κάνει προσφορά για τον (micro-blogging) ιστότοπο Twitter, αυτός απάντησε αρνητικά. Όταν ρωτήθηκε αν προτίθεται να αγοράσει το Twitter, απάντησε «Όχι». Όταν ρωτήθηκε αν θα πουλήσει το My Space, απάντησε «Διάολε, όχι».

Το κείμενο μεταγλωττίσθηκε από τον Μανώλη Χαιρετάκη ( Tμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Mέλος ΔΣ του Ινστιτούτου Επικοινωνίας), με τη συνεργασία του Λευτέρη Χαιρετάκη.

22/2/09

H oμιλία του Δ. Γ. Μαύρου στην Ημερίδα Social Media και Επικοινωνία

O Δημήτρης Γ. Μαύρος, Πρόεδρος του Ινστιτούτου Επικοινωνίας, στην εναρκτήριο ομιλία του στην Ημερίδα Social Media και Επικοινωνία, που πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία, την Τετάρτη 18 Φεβρουαρίου 2009, στο Μουσείο Μπενάκη. Την παρακολούθησαν περισσότερα από 700 άτομα, από το αμφιθέατρο και τη live μετάδοση μέσω internet.


Dimitris G. Mavros from Institute of Communication on Vimeo.

19/2/09

Social Media και Επικοινωνία - video

Στην Ημερίδα για τα "Social Media και Επικοινωνία" προβλήθηκε ένα video που περιγράφει το νέο περιβάλλον. Το video δημιουργήθηκε με την ευγενική χορηγία του zoo.gr.

Social Media και Επικοινωνία from Michael Nafpliotis on Vimeo.

16/2/09

Συνέντευξη Εven Aas-Eng για τα social media

H συνέντευξη δόθηκε στο AdBusiness με την ευκαιρία της επίσκεψης του Εven Aas-Eng στην Αθήνα, για τη συμμετοχή του ως ομιλητής στην Ημερίδα Social Media και Επικοινωνία, στις 18 Φεβρουαρίου 2009, στο Μουσείο Μπενάκη. Τη συνέντευξη μπορείτε να δείτε ΕΔΩ (σε αρχείο .pdf)

social media:πλατφόρμα κοινωνικού πειραματισμού για τις νέες μορφές οργάνωσης, δημοκρατίας και παραγωγής πλούτου


tsakarestou.jpgΜόλις λίγες ώρες πριν την έναρξη της ημερίδας του Ινστιτούτου Επικοινωνίας με θέμα «Social Media και Επικοινωνία», το knowhow.gr παρουσιάζει άλλη μια συνέντευξη ενός εκ των συντελεστών της ημερίδας, της κυρίας Μπέττυς Τσακαρέστου, Επίκουρης Καθηγήτριας στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων & Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου και Γενικής Γραμματέως του Δ.Σ. του Ινστιτούτου Επικοινωνίας. Όπως θα δείτε παρακάτω, η κ. Τσακαρέστου θεωρεί τα social media ως μια «αλλαγή παραδείγματος» οργάνωσης της πολιτικής, της κοινωνίας και της αγοράς, υποστηρίζοντας ότι η επίδρασή τους σε όλους τους τομείς των δραστηριοτήτων θα πρέπει να προκαλέσει αλλαγές και στη συμπεριφορά των επιχειρήσεων έναντι των πολιτών – καταναλωτών. Τονίζει, δε, ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν να ωφεληθούν από το «άνοιγμά» τους στο διάλογο που εκ φύσεως διεξάγεται στα social media.
1.Κατά την άποψή σας, ποιοι είναι οι λόγοι που αρχικά αναπτύχθηκαν τα social media και ποιοι οι λόγοι της «έκρηξής» τους;
Στην καρδιά της εποχής της δικτύωσης, αναδύονται νέες αξίες, νέες ικανότητες και συμπεριφορές: η συμμετοχή, η ανοιχτή σκέψη (open source thinking) , η συλλογική ευφυΐα (collective intelligence), η συνεργασία. Η κοινωνία, οι αγορές, η πολιτική, τα παραδοσιακά Μέσα, αλλάζουν. Αναζητούν νέα μοντέλα οργάνωσης και συνομιλίας με πολίτες, καταναλωτές, εργαζόμενους.
Τι είναι αυτό το οποίο αλλάζει;
Το διαδίκτυο και τα social media, καθώς είναι εύκολο να τα γνωρίσει και να τα αξιοποιήσει ο καθένας μας. Σε συνδυασμό με το χαμηλό οικονομικό κόστος, έγιναν εύκολα προσβάσιμα στον καθένα.
Από το 1997 που ιδρύθηκε το πρώτο site κοινωνικής δικτύωσης, το Six Degrees.com μέχρι σήμερα, που κυριαρχούν το MySpace , το Hi5, το Flickr, το YouTube, το Facebook, τα blogs, το Τwitter, όλο και περισσότεροι πολίτες δημιουργούν τα δικά τους Μέσα, δικτυώνονται, δημιουργούν τους δικούς τους αλληλένδετους ψηφιακούς και φυσικούς χώρους συνύπαρξης, συνομιλούν, είναι διατεθειμένοι να μοιράζονται και να εξελίσσουν γνώσεις και ιδέες, να συνεργάζονται και ορισμένες φορές να οργανώνουν εύκολα και αποτελεσματικά κοινές δράσεις.
Με την ανάπτυξη των ευρυζωνικών δικτύων, της προσβασιμότητας, των νέων δυνατοτήτων για καινοτομία, διάχυση ιδεών και προϊόντων, ευκολότερα, καλύτερα, γρηγορότερα, σε συνδυασμό με την πιο οικολογική κουλτούρα της συμμετοχής από τα κάτω, των αναδυόμενων περισσότερο παρά κεντρικά και ιεραρχικά σχεδιασμένων δράσεων, τα social media γίνονται η πλατφόρμα κοινωνικού πειραματισμού για τις νέες μορφές οργάνωσης, δημοκρατίας και παραγωγής πλούτου.
2.Πώς μπορούν, κατά τη γνώμη σας, να χρησιμοποιηθούν τα social media στην εταιρική επικοινωνία με το καταναλωτικό κοινό;
Η επικοινωνία αλλάζει. Από οργανωμένος, στοχευμένος, ελεγχόμενος «μονόλογος» μετασχηματίζεται σταδιακά σε διάλογο με τους πολίτες, με τους καταναλωτές, με τις αγορές. Οι επιχειρήσεις δεν έχουν άλλη, νομίζω, επιλογή από το να συμμετέχουν στο διάλογο, αφήνοντας όμως κατά μέρος την εταιρική απρόσωπη γλώσσα. Θα πρέπει να αναπτύξουν νέες δεξιότητες και κυρίως νέα κουλτούρα. Η έμφαση δίνεται στη συμμετοχή και όχι στην πειθώ. Τα στελέχη των εταιριών θα πρέπει να μάθουν ξανά να μιλούν με ανθρώπινη φωνή που έρχονται στο διάλογο για να ακούσουν, να μάθουν απο τους πελάτες τους, τους πολίτες-καταναλωτές, να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες για ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων αλλά και να συζητήσουν και να αναζητήσουν αποδεκτές λύσεις σε προβλήματα (issues) και κρίσεις. Οι αξίες και νέες συμπεριφορές που φέρνουν μαζί τους τα social media  είναι ο διάλογος, η ανοιχτή κουλτούρα,η διαφάνεια, η υπευθυνότητα, η καινοτομία, η συνεργασία αλλά και η διάχυση του ελέγχου και της επιρροής από τις θεσμικές/ εταιρικές ιεραρχίες στους πολίτες και τους πελάτες. Η φωνή των πολιτών και των πελατών μέσα από τα social media μπορεί να φτάσει σε τοπικά και διεθνή ακροατήρια. Μέσα σε ένα δικτυωμένο περιβάλλον, κυρίαρχη λειτουργία είναι ο συνεχής διάλογος  με όλους τους stakeholders. Η αξιοπιστία, η φήμη, η υπευθυνότητα, η ικανότητα και καινοτομία των επιχειρήσεων θα συναρτηθεί εκτιμώ όλο και περισσότερο από την ικανότητα τους να προσαρμοστούν και να δημιουργήσουν στο νέο πιο συμμετοχικό και δημοκρατικό περιβάλλον.
3.Στην Ελλάδα παρατηρείται μια γενικότερη επιφυλακτικότητα από τις επιχειρήσεις σχετικά με τη χρήση των εργαλείων κοινωνικής δικτύωσης. Γιατί;
Πράγματι, υπάρχει φόβος ή μεγάλη επιφυλακτικότητα στις επιχειρήσεις και τα στελέχη για το άνοιγμα στα διαλογικά και συμμετοχικά social media για τις αντιδράσεις των καταναλωτών για το πως θα διαχειριστούν στους μεταξύ τους διαλόγους (τα blogs, τα social networking sites) το όνομα και τη φήμη των brands.
Η κοινωνική δικτύωση φέρνει μαζί της νέες αξίες και τρόπους αντίληψης της σχέσης των επιχειρήσεων και των brands με την κοινωνία και τους πολίτες. Από τα ελεγχόμενα, στρατηγικά προσδιορισμένα πλάνα επικοινωνίας, με τα στοχευμενα και ελεγχόμενα μηνύματα πρέπει να περάσουν στον ανοιχτό διάλογο, να εκχωρήσουν μέρος του ελέγχου στους πολίτες, τους καταναλωτές, τους πελάτες, τους εργαζόμενους. Αλλάζει την αντίληψη της επικοινωνίας και της κατανάλωσης.
Τα εταιρικά και προϊοντικά μηνύματα δεν μπορούν να προκαταλάβουν ή να διασφαλίσουν την επιθυμητή την αντίδραση του κοινού-στόχου. Ακόμα και αυτός ο όρος γίνεται παρωχημένος. Ο Τοφλερ μιλούσε με ιδιαίτερη διορατικότητα ήδη απ’ την δεκαετία του 1980 για την ανάδυση του «prosumer». Σήμερα βλέπουμε ακριβώς αυτη την εξέλιξη να ωριμάζει και να παίρνει την πιο ενδιαφέρουσα μορφή μέσα από τα  social media. Γινόμαστε, ή μπορούμε εν δυνάμει να γίνουμε όλοι μας παραγωγοί και καταναλωτές ταυτοχρόνως, ιδεών, προϊόντων , υπηρεσιών. Οι επιχειρήσεις καλούνται να δοκιμαστούν στον αδιαμεσολάβητο διάλογο με τους πολίτες, τους καταναλωτές, τους χρήστες και τους κριτικούς τους. Να αντλήσουν ουσιαστική γνώση, να αντιμετωπίσουν τα πραγματικά θέματα με υπευθυνότητα αλλά και να αξιοποιήσουν όλο τον πλούτο των ιδεών για καινοτομία.
4.Θεωρείτε ότι μπορούν οι ελληνικές επιχειρήσεις να κερδίσουν από την «εξωστρέφεια» που τα social media προσφέρουν; Και, αν ναι, υπό ποιες προϋποθέσεις; 
Οι ελληνικές επιχειρήσεις χρειάζεται να υιοθετήσουν την εξωστρέφεια ως συνολικότερη  κουλτούρας ανάπτυξης. Αυτό που αποκαλούμε εξωστρέφεια μπορούμε να το δούμε και ως διαφάνεια και υπευθυνότητα, και τα δύο, σημαντικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη μιας πιο sustainable επιχειρηματικότητας και οικονομίας. Οι επιχειρήσεις και τα στελέχη τους θα πρέπει να προσπαθήσουν να συμμετέχουν  στις κοινότητες των social media, όχι για να περάσουν την εταιρική γραμμή και άποψη ή να ελέγξουν τον διάλογο που γίνεται εκεί, αλλά για να τον διευκολύνουν, να ακούσουν, να μάθουν, να ανταποκριθούν. Οι επιχειρήσεις δεν έχουν όλες τις απαντήσεις, ούτε όλες τις λύσεις. Ακόμα και σε αυτό το νέο περιβάλλον, που υπάρχει ακόμα πολύ σύγχυση, οι επιχειρήσεις έχουν να ωφεληθούν από το άνοιγμα τους σε ένα ενδιαφέροντα διάλογο, τόσο σε επίπεδο καινοτομίας, όσο και αξιοπιστίας.
5.Τα τελευταία χρόνια τα social media παρουσιάζουν μια πραγματική «έκρηξη». Πιστεύετε ότι το φαινόμενο είναι συγκυριακό ή ότι μιλάμε για κάτι πιο μόνιμο;
Θα έλεγα ότι πρόκειται για μια συνολικότερη κοινωνική και πολιτισμική αλλαγή, για αλλαγή «παραδείγματος». Αυτό το νέο υπό διαμόρφωση παράδειγμα οργάνωσης της πολιτικής, της κοινωνίας και της αγοράς, ως πολίτες και καταναλωτές έχουμε περισσότερο παρά ποτέ τη δυνατότητα να το επηρεάσουμε μέσα από τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης και τα δικά μας μέσα.

12/2/09

Social Media και Επικοινωνία: Η ενότητα της πολιτικής επικοινωνίας

Αναδημοσίευση από το Τhink Positive!

Social Media και Πολιτική Επικοινωνία. Τί θα συζητήσουμε
Το Internet και τα social media (blogs κλπ) δεν θα μείνουν αλώβητα στη δίνη της παγκόσμιας και εγχώριας οικονομικής κρίσης. Θα μειωθούν τα budget και η διάθεση των ανθρώπων. Από την άλλη πλευρά, όμως, το Διαδίκτυο θα κερδίσει κάποιους πόντους, γιατί προσφέρει πληροφόρηση και ψυχαγωγία, με πολύ χαμηλότερο κόστος απ' ό,τι πολλά παραδοσιακά Media και κανάλια. Στις 18/02, στο Μουσείο Μπενάκη, θα συζητηθεί το θέμα «Social Media και Επικοινωνία». Είμαι συντονιστής στην ενότητα περί πολιτικής επικοινωνίας. Σε ένα χώρο, δηλαδή, όπου σε πολλές χώρες έχει γίνει μεγάλη πρόοδος, αν και στην Ελλάδα η τηλεόραση παραμένει παντοδύναμη.
Η μαγική λέξη είναι «Obama»: η εκστρατεία του απογειώθηκε και μυθοποιήθηκε μέσα από το Internet και τα social media. Tίποτα δεν είναι όπως πριν. Για να δούμε, τι θα συζητήσουμε στο Μουσείο Μπενάκη για το χώρο της πολιτικής επικοινωνίας, που τόσο γοητεύει στην Ελλάδα, αλλά χρειάζεται πολλή… συζήτηση. Να δούμε ποιοι θα είναι μαζί μας και τι περιμένουμε να αναπτύξουν:
Άννα Διαμαντοπούλου:
έκανε εκστρατεία για το κέντρο της Αθήνας, χρησιμοποιώντας τα νέα μέσα (Facebook, κλπ).Το Διαδίκτυο είναι παγκοσμίως το κύριο «γήπεδο» ενός καυτού διαλόγου για την Εκπαίδευση και όχι οι επιτροπές Βερέμη, Μπαμπινιώτη…
Μιχ. Χρυσοχοϊδης: αυτός που λέγαμε «καταναλωτή» έχει καινούργια όπλα στα χέρια του, άρη στα social media. O M. Χρυσοχοϊδης είχε αναπτύξει ένα φιλόδοξο site από το καλοκαίρι του 2007.
Μαν. Βολουδάκης: αρκετοί υπουργοί της ΝΔ αρνήθηκαν να μιλήσουν στην εκδήλωση, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι ο βουλευτής Χανίων, θα εμφανιστεί ως «αναπληρωματικός». Είναι από τους νέους βουλευτές που παρακολουθούν στενά τα social media με δικές τους δυνάμεις και όχι μέσω συνεργατών.
Μετά τους πολιτικούς θα ακολουθήσει ένα πάνελ από στελέχη, που έχουν άποψη για την πολιτική επικοινωνία λόγω συγκεκριμένης ενασχόλησής τους με τα social media. Λίγα λόγια για την κατηγορία αυτών των ομιλητών:
Θοδ. Καρούνος: επικεφαλής της Μονάδας Διαδικτύου του ΠΑΣΟΚ, που αποτελεί τη μεγαλύτερη επένδυση ελληνικού κόμματος στο Internet. O Θ. Καρούνος, πέρα από αυτό, είναι πολύ ενεργός σε σημαντικές πρωτοβουλίες πολιτών για το ελεύθερο λογισμικό, τον υπολογιστή των 100 δολαρίων, κλπ.
Αχ. Ιωακειμίδης: είναι ο συντονιστής της ομάδας Διαδικτύου της κας. Ντόρας Μπακογιάννη. Χωρίς αμφισβήτηση, η υπουργός Εξωτερικών εμφανίζει την πιο έντονη δραστηριότητα στα θέματα των social media, φθάνοντας μέχρι και το εξωτικό Twitter (η κα. Μπακογιάννη θα ήταν εισηγήτρια στην εκδήλωση, εάν δεν είχε υποχρεώσεις εκτός Ελλάδος).
Bασ. Φεύγας: σύμβουλος επικοινωνίας, blogger, προχώρησε πρώτος στη δημιουργία δίκτυου εθελοντών υπέρ του Obama στην Ελλάδα.
Μ. Τσιμιτάκης: ο υπεύθυνος Διαδικτύου του ΣΥΝ και γνωστός blogger, θα αναφερθεί στο ρόλο των social media κατά την εξέγερση του Δεκεμβρίου.Επίσης θα μιλήσει για τη σχέση της Αριστεράς με τα Νέα Μέσα.
Υπάρχουν αρκετά blogs πολιτικού διαλόγου, των οποίων τα «αφεντικά» θα μπορούσαν κάλλιστα να συμμετέχουν στο πάνελ της εκδήλωσης. Το ευχάριστο είναι ότι ορισμένα από αυτά, ζουν και ανασαίνουν στην ελληνική περιφέρεια.
Αυτοί που μένουν για λόγους τεχνικούς «εκτός», έχουν το μεγαλύτερο όπλο που διαθέτουν τα social media: να κάνουν κριτική ή και να «μαστιγώσουν» την εκδήλωση, να σημειώσουν ελλείψεις και αδυναμίες.
Αυτή είναι η ουσία των social media: η εκδηλωση της 18/02 και οποιαδήποτε πρωτοβουλία δεν μπορούν να καπελώσουν ή να δώσουν γραμμή. Πέντε, έξη bloggers, αν έχουν λόγο, μπορούν να ξεσηκωσουν πολύ μεγαλύτερο θόρυβο και να συγκεντρώσουν αρκετά περισσότερους συζητητές, απόσους επισκεφθούν εκείνη τη μέρα το Μουσείο Μπενάκη.

9/2/09

Συνέντευξη Προέδρου Ινστιτούτου Επικοινωνίας

Η συνέντευξη δόθηκε στo knowhow.gr

Social Media & Επικοινωνία (μέρος ΙΙ – Δημήτρης Γ. Μαύρος: «στο άμεσο μέλλον θα δούμε την τάση της άμεσης επικοινωνίας με την κοινωνία και τις αγορές να αυξάνεται»)
mavroskh.jpgΣυνεχίζοντας την προσπάθεια να «ανιχνεύσουμε» τους στόχους του Ινστιτούτου Επικοινωνίας, το οποίο, ως γνωστόν, στις 18 Φεβρουαρίου διοργανώνει ημερίδα με θέμα «Social Media & Επικοινωνία», παρουσιάζουμε σήμερα τη συνέντευξη του προέδρου του Ινστιτούτου, Διευθύνοντος Σύμβουλου της Spot JWT και προέδρου του PRC Group The Management House, κ. Δημήτρη Γ. Μαύρου. Μεταξύ των πραγμάτων για τα οποία μιλά ο κ. Μαύρος είναι και οι στόχοι του Ινστιτούτου Επικοινωνίας σχετικά με την ημερίδα αυτή, ενώ, όπως ο ίδιος υπογραμμίζει, η σχέση της άμεσης επικοινωνίας της κοινωνίας με τις επιχειρήσεις βρίσκεται ακόμα στην αρχή της.
1.Τι σας οδήγησε ως Ινστιτούτο Επικοινωνίας να αποφασίσετε να διοργανώσετε ημερίδα για την επικοινωνία και τα social media
Όπως γνωρίζετε το Ινστιτούτο Επικοινωνίας έχει μέσα στους σκοπούς που επιδιώκει και τη μελέτη και παρακολούθηση καυτών θεμάτων και τάσεων που εμφανίζονται στην χώρα μας και επηρεάζουν τον τρόπο που επικοινωνούν επιχειρήσεις, οργανισμοί, κράτος και πολιτικοί.
Έτσι όπως έχουμε ασχοληθεί και παρέμβει σε θέματα όπως η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, η πρωτοβουλία μας /παρέμβαση για το περιβάλλον με το πρόγραμμα «Δρω γιατί Αντιδρώ», έτσι και στην περίπτωση της αυξανόμενης σημασίας των social media αποφασίσαμε ότι το Ινστιτούτο Επικοινωνίας θα έπρεπε να πάρει την πρωτοβουλία και να προκαλέσει δημόσιο διάλογο με όλους του παίκτες  της τάσης αυτής.
2.Ποιος θεωρείτε ότι είναι και ποιος πιστεύετε ότι θα μπορούσε/έπρεπε να είναι ο ρόλος των social media στον τομέα της επικοινωνίας;
Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι τα social media είναι πια παρόντα στην ζωή όλων μας και δεν μπορούμε να τα αγνοούμε. Αυτό ισχύει για τις επιχειρήσεις και οργανισμούς που θα πρέπει να μπουν στο παιχνίδι και να εξασκήσουν και να εκμεταλλευθούν τις δυνατότητες που τους παρέχει. Αν δεν το κάνουν θα μείνουν απλοί θεατές σε μια διαδικασία που τους αφορά και τους επηρεάζει.
3.Ποια είναι η κατάσταση στην Ελλάδα σχετικά με τη χρήση των εργαλείων της κοινωνικής δικτύωσης σε επαγγελματικό/εταιρικό επίπεδο;
Φαίνεται ότι είναι ενώ υπάρχει τεράστιος αριθμός bloggers και sites για μια χώρα μικρή όπως είναι η Ελλάδα, εν τούτοις επιχειρήσεις, οργανισμοί και πολιτικοί  δεν έχουν αντιληφθεί σε επαρκή βαθμό την σημασία των social media και την επιρροή που εξασκούν στην εικόνα και την φήμη τους. Η επικοινωνία με το ευρύ κοινό και η διευκόλυνση του διαλόγου βρίσκονται ακόμη στα σπάργανα.
4.Πώς μπορεί μια επιχείρηση να ωφεληθεί από τη χρήση των social media, αλλά και ποιοι είναι οι «κίνδυνοι» που θα πρέπει να έχει υπ’όψιν της;
Αν μια επιχείρηση κατανοήσει τον ρόλο των social media και διαθέσει ανθρώπους και χρόνο για να πληροφορεί και να παρέχει στο κοινό που την ενδιαφέρει χρήσιμες πληροφορίες και συμβουλές που του καθιστούν την ζωή πιο εύκολη, και παράλληλα να αντιμετωπίζει τυχόν αρνητικές τοποθετήσεις με ειλικρίνεια  και αμεσότητα τα οφέλη για την ίδια θα είναι σημαντικά.
5.Ποιος πιστεύετε ότι είναι οι προοπτικές αυτής της αμφίδρομης σχέσης επιχείρησης – καταναλωτών που αναπτύσσεται μέσω του «κοινωνικού» Διαδικτύου;
Πιστεύω ότι βρισκόμαστε ακόμη στην αρχή και στο άμεσο μέλλον θα δούμε την τάση της άμεσης επικοινωνίας με την κοινωνία και τις αγορές να αυξάνεται με γεωμετρικούς ρυθμούς. Όσοι το αντιληφθούν και επενδύσουν στον χώρο αυτό θα δρέψουν και τους καρπούς αυτής της προσπάθειας.

3/2/09

Η μάρκα “ανήκει” και στο κοινό...

Η συνέντευξη δόθηκε στο knowhow.gr
 
Στις 18 Φεβρουαρίου το Ινστιτούτο Επικοινωνίας διοργανώνει μια ημερίδα με θέμα «Social Media & Επικοινωνία». Το θέμα της ημερίδας αποτελεί ένα από τα βασικά θέματα που απασχολούν το knowhow.gr, οπότε είναι φυσικό να ενδιαφερόμαστε να ακούσουμε τις απόψεις των διοργανωτών και άλλων ειδικών, για το ρόλο που τα social media έχουν αποκτήσει στη σύγχρονη επικοινωνία. Η αρχή γίνεται σήμερα, με τη συνέντευξη που έδωσε στο knowhow.gr o κ. Γιάννης Γούλιος, μέλος του Δ.Σ. του Ινστιτούτου Επικοινωνίας και Διευθύνων Σύμβουλος της McCann - Erickson. Ο κ. Γούλιος επισημαίνει τις διαφορές που έχει ο ρόλος των social media στις «ιντερνετικά προηγμένες» χώρες και στην Ελλάδα, τονίζοντας, παράλληλα, ότι θα πρέπει να αλλάξει η νοοτροπία των επιχειρήσεων, προκειμένου να γίνει δυνατή η καλύτερη αξιοποίηση των εργαλείων που η κοινωνική δικτύωση τους παρέχει.
1.Πόσο θεωρείτε ότι έχουν επιδράσει  έως τώρα τα social media στη «γλώσσα» και τις πρακτικές της επικοινωνίας;
Αναγκαστικά θα μιλήσω για δυο διαφορετικούς κόσμους. Δυο διαφορετικές πραγματικότητες, αν προτιμάτε. Η μία είναι των προηγμένων ιντερνετικά χωρών όπως είναι οι ΗΠΑ, Μεγάλη Βρετανία, Γερμανία, Γαλλία κ.λπ., και η άλλη είναι αυτή της Ελλάδας. Στην μεν πρώτη περίπτωση η επίδραση των social media είναι θεαματική. Παραδείγματα όπως το Nike Plus (το mashup ΝΙΚΕ, APPLE & GOOGLE), το “Gorilla” της Cadbury και το λανσάρισμα του Halo, του PC game για το XBOX της Microsoft δείχνουν το δρόμο και το πώς τα social media κατακτούν κυρίαρχη θέση στην επικοινωνία των μαρκών και μετατρέπουν την γραμμική [παραδοσιακή] επικοινωνία από interruptive σε engaging.
Στην Ελλάδα, βρισκόμαστε ακόμα στο στάδιο της γνωριμίας και εξοικείωσης με τα social media. Αν και μέχρι στιγμής αυτό που περνάει για social media είναι ένα viral στο youtube και ένα γκρουπ στο facebook, υπάρχουν παραδείγματα όπως αυτό του Coca-Cola Soundwave, του μουσικού διαγωνισμού που αναδεικνύει την εναλλακτική και underground ελληνική μουσική σκηνή,  που για πρώτη φορά για μια μάρκα όπως η Coca-Cola στην Ελλάδα χρησιμοποίησε τα social media για να επικοινωνήσει με το κοινό της. Το Coca-Cola Soundwave ήταν ένα κίνημα που δημιουργήθηκε κυρίως μέσω των social media (blogs, forums, facebook, myspace) και που καθόρισε και άλλαξε την επικοινωνία αντίστοιχων ενεργειών μέχρι τώρα. Ποιος θα περίμενε ότι δυο χρόνια μετά το λανσάρισμα του πρώτου Coca-Cola Soundwave, θα αναδεικνύονταν πάνω από 800 μπάντες και μουσικοί δημιουργοί από την Ελλάδα…
2.Ποια τα πλεονεκτήματα της χρήσης των εργαλείων κοινωνικής δικτύωσης από τις επιχειρήσεις και ποια τα μειονεκτήματά της;
Όλοι οι brand guardians πρέπει να καταλάβουν ότι η μάρκα «ανήκει» και στο κοινό, κι ότι πλέον είναι και το κοινό που συμμετέχει ενεργά και καθορίζει την εικόνα της. Κι αυτό είναι καλό, γιατί έτσι δίνεις την δύναμη στον καταναλωτή, του παρέχεις βήμα διαλόγου, σου μιλούν και εσύ έχεις την ευκαιρία να ακούσεις και να δράσεις ανάλογα. Αυτό είναι κάτι δύσκολο γι’ αυτούς  που θέλουν τον απόλυτο έλεγχο. Όπως επίσης δύσκολο είναι να επιτευχθεί ένας ικανοποιητικός (αν όχι απόλυτος) βαθμός διαφάνειας της μάρκας σε όλες της τις δράσεις και εκφάνσεις.  Κι ενώ η διαφάνεια μοιάζει να είναι όσο επίκαιρη όσο ποτέ, την ίδια στιγμή είναι κι ένα μεγάλο αγκάθι για τους brand guardians, ένας πονοκέφαλος . Ειδικά στην ελληνική πραγματικότητα, πόσα εταιρικά blogs έχετε δει; Και δε μιλάω για τα υποτιθέμενα blogs όπου τα posts είναι ουσιαστικά τα δελτία τύπου της εταιρείας… 
3.Στην Ελλάδα παρατηρείται μια γενικότερη επιφυλακτικότητα σχετικά με τη χρήση των εργαλείων κοινωνικής δικτύωσης. Γιατί θεωρείτε ότι συμβαίνει αυτό;
Όταν δε γνωρίζεις κάτι, τις περισσότερες φορές το φοβάσαι… Κι έτσι το αναβάλλεις όσο μπορείς…
4.Ο νέος Πρόεδρος των ΗΠΑ αξιοποίησε στο έπακρο τα social media, τόσο στις προκριματικές εκλογές των Δημοκρατικών όσο και στις προεδρικές εκλογές. Έχουμε μάθει κάτι από τις πρακτικές του;
Ο Ομπάμα αποτελεί ήδη ένα εξαιρετικό case study για όλα τα σύγχρονα συνέδρια marketing & digital communications. Οι καθηγητές πανεπιστημίου από τους τομείς της πολιτικής επιστήμης μέχρι το marketing, διδάσκουν και αναλύουν αυτό που έκανε ο μέχρι πρότινος άσημος, σημερινός Πρόεδρος των ΗΠΑ. Μάθαμε και μαθαίνουμε πολλά από τις πρακτικές του. Ο Ομπάμα ανακηρύχθηκε από το AdAge ως ο Marketer της Χρονιάς, υποσκελίζοντας μάρκες όπως η ΝΙΚΕ και η APPLE. Δεν είναι καθόλου τυχαίο αυτό. Ο Ομπάμα ξαναέγραψε βασικά κεφάλαια του Marketing. Σκεφτείτε ότι μόνο την πρόσφατη ορκωμοσία του την παρακολούθησαν περισσότεροι από τις οθόνες των κομπιούτερ τους παρά από την τηλεόραση. Και οι περισσότεροι από αυτούς είχαν λάβει το σχετικό μήνυμα στο κινητό τους ή είχαν κάνει συνδρομή στο αντίστοιχο γκρουπ στα sites κοινωνικής διαδικτύωσης. Καθ’ όλη τη διάρκεια της καμπάνιας του, οι ομιλίες του ανέβαιναν στο διαδίκτυο σε ελάχιστο χρόνο και μπορούσες να τις παρακολουθήσεις παντού, με τα αντίστοιχα μηνύματα και σχόλια κάθε φορά. Δημιουργήθηκε ακόμα και ειδική εφαρμογή για το iPhone από όπου κανείς μπορούσε να παρακολουθεί την καμπάνια και τα “issues.”
Ο Ομπάμα έδειξε το δρόμο για τη χρήση των social media ως πλατφόρμα επικοινωνίας. Ένωσε παραδοσιακά και νέα μέσα και εκμεταλλεύτηκε τη «μάρκα» του κάνοντάς την υπερβατική, να έχει δηλαδή εφαρμογή σε όλα τα μέσα και τις πλατφόρμες. Ένα ισχυρό προϊόν, μια συμπαγής εκστρατεία και μια μοναδική αίσθηση ότι πάνω από όλα ανήκει στο κοινό. Πηγαίνοντας πίσω, όπως για παράδειγμα  στις προκριματικές εκλογές, βλέπουμε πως σε δύσκολες στιγμές η καινοτομία και όχι ο συντηρητισμός είναι αυτό που πάει την μάρκα μπροστά. Απέναντι στην Χίλαρι Κλίντον με την προκαθορισμένη στρατηγική, το προβάδισμα, το μεγαλύτερο budget και το ξεκάθαρο ‘γραμμικό’ πλάνο δράσης, ο Ομπάμα και το επιτελείο του πέταξαν στο καλάθι των αχρήστων τις παραδοχές και τις υποθέσεις για το ποιοι ήταν οι υποστηρικτές/ πελάτες τους. Ξανακοίταξαν με φρέσκο μάτι τα δεδομένα και ξαναέγραψαν τους κανόνες με επίκεντρο τον άνθρωπο και το πώς οι Αμερικανοί ήθελαν να τους μιλήσουν οι πολιτικοί. Κι εκεί που η κυρία Κλίντον στον ιστότοπό της ζητούσε δωρεές για την χρηματοδότηση του μιντιακού της προγράμματος (please donate), ο ιστότοπος του Ομπάμα ζητούσε από τον κόσμο να συμμετάσχει (to join in).
Η ικανότητα του επιτελείου του να ξαναφανταστεί και επαναπροσδιορίσει ποιο ήταν το ακροατήριό του, οι πελάτες του, καθώς και η θαρραλέα «βουτιά» σε νερά που κάποιος δε θα περίμενε μέχρι τότε να πάει, ήταν δυο από τα συστατικά της επιτυχίας του.
Την ίδια στιγμή που ο χαρισματικός λόγος και χαρακτήρας του εκτυλισσόταν μπροστά στο αμερικανικό κοινό, η καμπάνιά του επέδειξε αξιοθαύμαστη πειθαρχία και μια εξαιρετική κατανόηση του νέου μάρκετινγκ, από την σωστή κατηγοριοποίηση του κοινού του και το database management  μέχρι τη δημιουργία και συντήρηση των online κοινοτήτων.
5.Ποιοι είναι κατά τη γνώμη σας οι τομείς επικοινωνίας που θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν περισσότερο τα social media και ποιοι αυτοί που θα έπρεπε να αποφύγουν τη χρήση τους;
Θεωρώ ότι είμαστε ακόμα στην αρχή. Μόλις τώρα καταλαβαίνουμε τη δύναμη των social media. Κι όμως, αυτά που νομίζαμε ότι ξέρουμε, τελικά στην πράξη δεν τα ξέρουμε. Κι αυτό γιατί οι εξελίξεις είναι τόσο ραγδαίες που αυτό που ήταν hot πέρυσι, φέτος μοιάζει αφελές και παιδικό. Όταν εμφανίστηκε το Twitter το θεώρησαν κάποιοι ως το πιο ηλίθιο και άχρηστο εργαλείο που είχε γίνει. Ένα χρόνο μετά, το Twitter έχει τόση δύναμη που κανείς δεν είχε φανταστεί. Το γεγονός ότι μπορεί να είμαι σε κάποιο συνέδριο και να μιλάω και κάποιος από κάτω να μεταδίδει “livetwits για το τι και πως το λέω, με κάνει να είμαι πιο προετοιμασμένος και προσεκτικός. Κι ενώ μέχρι πρόσφατα οι νέες εφαρμογές για το iPhone και τα widgets ήταν η τελευταία λέξη στην επικοινωνία των μαρκών μέσω των social media, αυτήν τη στιγμή έχουμε φτάσει στο άλλο άκρο, αυτών που λένε «όχι άλλα widgets, please».
Θα ήταν παρακινδυνευμένο και ίσως λάθος να επικροτήσουμε τη χρήση των social media σε κάποιο τομέα και να την αποκλείσουμε από κάπου αλλού. Το case Ομπάμα αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα. Άλλο παράδειγμα είναι οι τράπεζες. Κάποιοι λένε ότι η χρήση των εργαλείων κοινωνικής δικτύωσης δεν ενδείκνυται στην επικοινωνία του τραπεζικού τομέα. Κάποιος θα πει «ναι, έχουν δίκιο.» Μέχρι τη στιγμή που κάποια τράπεζα να αποφασίσει να κάνει τη διαφάνεια σημαία και πράξη (πόσο επίκαιρο είναι αυτό!). Και να δημιουργήσει ένα διάλογο μέσω του εταιρικού της blog για να έρθει σε επαφή με τους πελάτες της, για να τους ΑΚΟΥΣΕΙ. Να κατανοήσει τι θέλουν και πως. Και τότε όλα τα δεδομένα θα αλλάξουν. Και η τράπεζα αυτή θα καινοτομήσει, δίνοντας δύναμη στο κοινό της και αντιδρώντας / ενεργώντας στις προτάσεις του. Για φανταστείτε μια τράπεζα να είναι ανοιχτή σε παρατηρήσεις/ σχόλια/ αντιδράσεις/ καταγγελίες των πελατών της και να τους αφήνει να τα πουν όλα στο blog της, χωρίς κοψίματα, περικοπές ή προληπτικό monitoring; Μια τράπεζα που όταν εγώ θα διαπίστωνα ότι η εξυπηρέτηση που είχα στο τάδε υποκατάστημα ή στο phone banking δεν ήταν σωστή και το κατέγραφα στο blog, εκείνη θα απαντούσε άμεσα και θα αναλάμβανε δράση. Κι όλα ανοιχτά. Με διαφάνεια. Με όλα τα σχόλια σε κοινή θέα. Πόσο ουτοπικό μοιάζει αυτό σήμερα για τις τράπεζες! Κι όμως, ο πρώτος που θα το κάνει, θα αποκτήσει ένα τεράστιο συγκριτικό  πλεονέκτημα…
Σε κάθε περίπτωση, αυτό που χρειάζεται είναι αφενός εκπαίδευση και επιμόρφωση, κατανόηση των τάσεων και παρακολούθηση της τεχνολογίας, δέσμευση και στρατηγική που κάνει χώρο για νέες πλατφόρμες επικοινωνίας και επαναπροσδιορίζει τις ανάγκες και προτεραιότητές της.
Κι ενώ εμείς μιλάμε για τα social media και το Web 2.0, οι επιστήμονες και οι γκουρού της τεχνολογίας μιλάνε ήδη για το INTELLIGENT Web, το Web 3.0…
Θέλει προσπάθεια και πάθος και δέσμευση και διαρκή επαγρύπνηση η νέα πραγματικότητα.