6/8/07

Τα blogs και οι αλλαγές στα κανάλια επικοινωνίας.

Πριν από λίγο καιρό είχα προγραμματίσει μια συνάντηση με τον φίλο μου τον Αλέξανδρο. Ο Αλέξανδρος διευθύνει έναν εκδοτικό οίκο και η συνάντηση μας θα γίνονταν στο γραφείο του. Ήξερα ότι είχε αρκετή δουλειά κι έτσι δεν θεώρησα ότι τη μικρή καθυστέρηση μου δεν θα την πρόσεχε. Η αντίδραση του όμως ήταν απρόσμενη.

Έλα βρε Αντρέα, που είσαι τόση ώρα;

Συγνώμη Αλέξανδρε αλλά καθυστέρησα σ’ ένα βιβλιοπωλείο. Χάζευα τα καινούργια σου βιβλία κι από το λίγο που είδα φαίνεται να υπάρχει ενδιαφέρον.

Καλά και στο βιβλιοπωλείο κάθισες να χαζέψεις τα καινούργια μας βιβλία; Δεν ερχόσουν εδώ στην ώρα σου, να σου φτιάξω και καφέ, να απολαύσεις τα βιβλία με την ησυχία σου εσύ, να γλυτώσω από τον Αρίδη εγώ;

Αρίδης, ποιος είναι ο Αρίδης;

Δεν ξέρεις τον Αρίδη; Ο κύριος Αρίδης είναι ένας εξαιρετικός κύριος ο οποίος έχει γράψει – μέχρι στιγμής – δεκατέσσερα βιβλία, από τα οποία έχει εκδόσει – με δικά του έξοδα ένα, το οποίο δεν νομίζω να έχει πουλήσει έστω κι ένα αντίτυπο και ο οποίος με πολιορκεί εδώ και ένα χρόνο να του εκδώσω το δεύτερο.

Φαντάζομαι θέλει έναν σοβαρό εκδότη και γι’ αυτό διάλεξε εσένα.

Έλα ρε Αντρέα, έχει απευθυνθεί τουλάχιστον σε άλλους πέντε – από αυτούς που γνωρίζω – γιατί δε νομίζω ότι θα έχει απευθυνθεί μόνο σ’ αυτούς. Απλά οι άλλοι τον ξαποστείλανε κι έτσι είμαι ο μόνος που με βασανίζει ένα χρόνο τώρα. Εμφανίζεται ξαφνικά κι εκεί που δεν τον περιμένεις στρογγυλοκάθεται στο γραφείο σου και σ’ αρχίζει … Όπως καταλαβαίνεις αν δεν είχες αργήσει, την τελευταία ενημέρωση σχετικά με τα συγγραφικά του επιτεύγματα θα την είχα γλυτώσει.

Με αφορμή τον Αρίδη ρώτησα τον Αλέξανδρο αν έχει συναντήσει κι άλλους τέτοιους γραφικούς τύπους και η απάντησή του με ξάφνιασε. Δεν φαντάζεσαι μου είπε «πόσοι άνθρωποι γράφουν και θέλουν τα γραπτά τους να τα εκδώσουν. Δεν τους ενδιαφέρει τόσο να βγάλουν λεφτά, όσο να δουν τις σκέψεις τους τυπωμένες, στο ράφι ενός βιβλιοπωλείου». Ήταν η πρώτη φορά που συνειδητοποιούσα ποια πραγματική ανάγκη κρύβεται πίσω από την έκρηξη που παρουσιάζει το ενδιαφέρον1 και η ανάπτυξη2 των ηλεκτρονικών ημερολογίων – ο αγγλικός όρος είναι blogs – στο διαδίκτυο, είναι η ανάγκη για επικοινωνία.

Θα μου πείτε είναι ανάγκη η επικοινωνία μέσω ενός καναλιού επικοινωνίας; Ναι, είναι η ανάγκη των ανθρώπων που επιθυμούν να μοιραστούν σκέψεις και απόψεις τους με ένα ακροατήριο μέσω ενός βιβλίου, ενός περιοδικού, μιας εφημερίδας, του κινηματογράφου ή της τηλεόρασης. Βέβαια την ευκαιρία να επικοινωνήσουν τελικά την έχουν αυτοί που μπορούν να ικανοποιήσουν τις προϋποθέσεις του καναλιού επικοινωνίας στο οποίο απευθύνονται, και οι οποίες ως επί το πλείστον σχετίζονται με το «αγοραστικό ενδιαφέρον» του ακροατηρίου τους. Έτσι, λίγοι τελικά θα μπορέσουν να ικανοποιήσουν την ανάγκη τους για επικοινωνία, αυτοί που οι ιδιοκτήτες των καναλιών επικοινωνίας θεωρούν ότι ενδιαφέρουν το ακροατήριο στο οποίο απευθύνονται.

Το διαδίκτυο, μέσω των ηλεκτρονικών ημερολογίων, ήρθε ν’ αλλάξει το παραπάνω μοντέλο. Θέλεις να πεις τη γνώμη σου, θέλεις να εκδόσεις τα ποιήματα σου, θέλεις να διαμαρτυρηθείς για το αποτέλεσμα που έφερε η ομάδα σου, κανένα πρόβλημα. Δημοσίευσε το στο blog σου. Αφ’ ενός δεν κοστίζει τίποτα κι αφ’ εταίρου μπορεί να ενδιαφέρει περισσότερους απ’ όσους νομίζει ο εκδότης στον οποίο απευθύνθηκες.

Αυτό είπα και στον Αλέξανδρο, «κοίτα για να μην έχω άγχος την επόμενη φορά που θα έρθω μήπως εμφανιστεί ο Αρίδης και σε πρήξει στην ενημέρωση για τις νέες ιδέες του, φρόντισε να του μιλήσεις για τα blogs. Πες του ότι μπορεί να δημιουργήσει ένα δικό του blog σε κάποια από τις πολλές διευθύνσεις που υπάρχουν (http://www.blogger.com/home, http://gr.blog.com/, http://www.newblog.com/, κλπ) για να δεις και συ από τις επισκέψεις που θα έχει, μήπως τελικά κάνεις λάθος στην εκτίμηση σου για το συγγραφικό του έργο».

Τι λέτε; Δεν είναι μια καλή ευκαιρία για τον Αρίδη;


Ευαγγελάτος Ανδρέας,

Μέλος της Επιτροπής Επιμόρφωσης ΙΕπ

------------------------------------------------------------------------------------------------------

1 Όπως φαίνεται στο διάγραμμα αριστερά το τρίτο τετράμηνο του 2006 παρουσιάζεται μια “έκρηξη” του ενδιαφέροντος των επισκεπτών του Google σχετικά με την wikipedia καθώς και για τα blogs.

2 Η εταιρεία TypePad δηλώνει ότι πάνω από 50 εκατομμύρια άνθρωποι διαβάζουν ένα από τα δέκα χιλιάδες TypePad blogs κάθε μήνα (εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ, Κυριακή 21 Ιανουρίου 2007).



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σας παρακαλούμε να κάνετε επώνυμα σχόλια.